Oficiální stránky základní organizace Strany zelených v Jílovém u Prahy a dalších spřátelených organizací v Dolním Posázaví

Bílé skály na velkou peřejí

Bílé skály na velkou peřejí - obrázek

Skály Svatojánských proudů na Vltavě měly v něčem podobný osud, jako skála Loreley na Rýně. Představovaly rizikový úsek plavby, okouzlily velké romantické umělce 19. století a následně po technické úpravě řeky jsou místem nostalgických vzpomínek. Zde však podobnost končí. Zatímco turisté na Rýně jsou hýčkáni, až po lahve vína značky Loreley, na skalní vyhlídky Svatojánských proudů nevede dnes ani turistická značka.
Lze je obdivovat z protějšího, levého břehu, kudy vede zeleně značená turistická stezka. Zvu Vás k návštěvě skalních vyhlídek na pravém břehu Vltavy. Potěšte se pohledem do kaňonu bývalých Svatojánských proudů z výšky. Pozvání je tentokrát koncipováno jako motorizované, ač zdatnější část Okrašlovacího spolku loni větší část absolvovala pěšky. Poznámka k účasti malých dětí: Pouze Smetanova vyhlídka je opatřena zábradlím.

Na Kobylí draha.
Z Krňan, silnicí na Štěchovice, necelý kilometr za odbočkou na Třebsín, je po levé straně ekologická farma (možnost návštěvy) Podle ní vzhůru (na Drábově kopci posezení s vyhlídkou) dojdeme k chatové osadě. Tou projdeme do přírodní rezervace Kobylí draha, kde se chováme jako v přírodní rezervaci. Cesta doubravou vlevo ústí na jinou cestu a po ní zabočíme doprava. Když tato cesta uhne doleva, kde končí, pokračujeme přímo stezkou po hřebeni ke skalnímu výchozu s výhledem na Vltavu nad Štěchovickou přehradou a vrch Homole, s přečerpávací nádrží elektrárny.

Na Smetanovu vyhlídku.
Vrátíme se k odbočce na Třebsín, se směrovkou Zahrádky a žlutě značenou cestou na opačnou stranu. Vpravo od této cesty odbočuje neznačená stezka přes louku směrem k chatám na vrchu Kletecko. Po pravé straně osady dojdeme na Smetanovu vyhlídku. Vidíme Vltavu se skalnatými svahy i tichými zátokami. Na protějším břehu je osada Ztracenka, ovšem v nové poloze, neboť onu legendární, z dvacátých let dvacátého století, navždy pohltilo přehradní jezero. Kdo Smetanovu vyhlídku navštíví za slunečného dne a nebude hlučet, na okolních skalách uvidí ještěrky, zářící jako zelené drahokamy.

Na Bílou skálu.
Vrátíme se do Krňan, odtud vpravo k Teletínu. Těsně před ním ve vrcholu stoupání vpravo na polní cestu a nad ní zaparkujeme. Historická cesta na vyhlídku Máj (na mapě z r. 1836 vedla k usedlosti Kročakov, ukazuje ji i GPS) je přehražena elektrickým ohradníkem. Jdeme proto po žlutě značené cestě vpravo podél ohradníku, s hezkými výhledy na Středočeskou pahorkatinu. Když elektrický ohradník opustí žlutě značenou cestu, opustíme ji i my a podél ohradníku přes louku dojdeme k lesu, kde potkáme starou žlutou značku. Spolu s ní kousek stoupáme a po pravé straně máme jednoduché dřevěné ohrazení. Jdeme vpravo podél tohoto ohrazení a na jeho konci se ocitneme na temeni Bílé skály. Údolí Vltavy se zde stáčí, takže vidíme kaňon po i proti proudu. Jen ty velké peřeje už si musíme jen představit.

Na vyhlídku Máj.
Z Bílé skály postupujeme vyšlapanou stezkou, bez ohledu na zbytky staré žluté značky, proti proudu Vltavy, vzhůru na vrch Máj (448m). Ze zdejších skalisek, se stromy, které připomínají bonsaje, vidíme vltavský kaňon opravdu z nadhledu, vlevo skály s tunýlky zelené značky. Vpravo vidíme Bílou skálu, z níž jsme sem doputovali, osadu Svatojánské proudy a skály na protějším břehu. Tímto krásným zážitkem se s Vltavou rozloučíme a doma si přehrajeme Smetanovu symfonickou báseň, nebo trampskou„Až ztichnou Bílé skály nad velkou peřejí…“
6.5.11 pro JN 6/11                                                                                                   Otakar Šmíd
25.05.2011 11:55:55
oldrichjaneba
1 Pavel Hrabec Nez.
2 MgA. Tomáš Svoboda SZ
3 Jan Stachura SZ
4 Mgr. Jana Koutníková Nez.
5 RNDr. Miroslav Kolařík Phd. Nez.
6 Mgr. Václava Zahálková SZ
7 Jiří Kulhavý Nez.
8 Gabriela Bošková SZ
9 RNDr. Vítězslav Papež CSc. SZ
10 Mgr. Zuzana Sýkorová Phd. Nez.
11 Ing. Jiří Hofreiter SZ
12 Jaroslava Bejčková Nez.
13 Ing. Oskar Lažanský Nez.
14 Anna Cedzová Nez.
15 Ing. Otakar Šmíd SZ
Stránky zdarma
Stránky systému Webgarden
Editace stránek
Přijďte mezi nás, podpořte nás, oslovte nás! zelenijilove@seznam.cz